Maroko
České firmy by se v Maroku měly zaměřit zejména na segment vitamínových, izotonických a energetických nápojů, které jsou v Maroku zatím velmi slabě zastoupené.
Marocký trh s nealkoholickými nápoji v posledních letech vykazuje výrazný růst a mimořádnou odolnost vůči globálním ekonomickým výkyvům. V roce 2024 dosáhla celková hodnota tohoto segmentu 651 milionů eur, přičemž analytici předpokládají pokračující růst i v následujících letech.
K nejdynamičtěji rostoucím kategoriím patří balená voda s meziročním růstem o 11 % a energetické nápoje s meziročním růstem o 10 %, což odráží změny v životním stylu a rostoucí zájem marockých spotřebitelů o nové typy nápojů.
Jedním z hlavních rysů marockého trhu je jeho nízká míra nasycení v určitých segmentech, a zároveň vysoká poptávka ze strany mladé, urbanizované populace, která hledá produkty podporující aktivní životní styl.
Zatímco tradiční limonády a balená voda mají v Maroku pevné postavení, nabídka funkčních nápojů – tedy vitamínových, izotonických a energetických – je zatím velmi omezená.
To otevírá českým výrobcům prostor pro vstup se specifickými produkty, které dokážou oslovit stále náročnější a více informované marocké zákazníky.
Pro lepší představu: český trh s energetickými nápoji v roce 2024 překonal hodnotu 181 milionů dolarů a vykazuje stabilní růst díky posunu ve vnímání zdravějších alternativ a důrazu na sportovní a aktivní životní styl.
Podobné změny v preferencích lze dnes pozorovat i v Maroku, kde přibývá fitness center, sportovních aktivit a zájmu o zdravější životní styl. Zkušenosti z českého trhu tak mohou být pro české firmy cennou výhodou při lokalizaci nabídky – například přizpůsobením produktů sladší chuti nebo rozšířením variant bez umělých sladidel.
Distribuční síť v Maroku je dobře rozvinutá a zahrnuje supermarkety, čerpací stanice, fitness centra, hotely a vendingové automaty. Díky tomu je možné produkty rychle dostat k cílovým zákazníkům, ať už v hlavních městech jako Casablanca, Rabat a Marrákeš, nebo v menších regionech, kde roste kupní síla.
Čeští výrobci, kteří dokáží správně pochopit místní chuťové preference a vybudovat efektivní distribuční partnerství, mají šanci rychle získat silnou pozici na trhu a využít tento růstový potenciál ve svůj prospěch.
Zaujala vás tato zpráva? Zvažujete rozšířit své obchodní aktivity do Afriky? Neváhejte oslovit naši kancelář CzechTrade Maroko. Nasměrujeme vás k novým obchodním příležitostem a pomůžeme vám navázat kontakty.
Autor: Zahraniční kancelář CzechTrade Maroko.
Zdroje: www.statista.com / Studie kanceláře CzechTrade /; studie agentury eLeader
Vietnam
Listopadová návštěva předsedy Senátu ČR Miloše Vystrčila ve Vietnamu potvrdila sílící strategické partnerství obou zemí a podpořila rozvoj obchodu, investic i průmyslové spolupráce. Zároveň zdůraznila rostoucí roli českých firem na vietnamském trhu i význam ČR jako vstupní brány do EU.
Katar
Katar na začátku prosince oficiálně oznámil založení národní společnosti Qai, která se specializuje na umělou inteligenci (AI). Cílem je vybudovat pokročilé digitální ekosystémy podporující inovace a udržitelný rozvoj.
Egypt
Ministr financí Egypta Ahmed Kouchouk potvrdil, že Egypt v prosinci zavede svůj druhý balíček daňových pobídek, jehož cílem je dále zlepšovat podnikatelské prostředí, což může být zajímavé i pro české investory v Egyptě.
Kolumbie
Vstup společnosti Tesla na kolumbijský trh představuje zásadní moment pro domácí automobilový sektor, který se již několik let snaží reagovat na globální trend elektrifikace.