Arménie,
Gruzie
Během jednoho týdne firmy Altec, Aucon, Omnipol a Charvát Pacovské strojírny prezentovaly své technologie gruzínským producentům piva, nealkoholických nápojů, minerálních vod a mlékáren. Misi pořádala kancelář CzechTrade Gruzie, aby umožnila českým společnostem získat nové obchodní kontakty a osobně poznat tamní trh.
V průběhu jednoho pracovního týdne měli zástupci společností Altec, Aucon, Omnipol a Charvát Pacovské strojírny možnost navštívit významné lokální producenty piva, minerální vody, nealkoholických nápojů a mlékárny z různých regionů Gruzie. Možnost seznámit se s výrobním zázemích jednotlivých producentů, vidět , jak vypadá výroba a co je možné zlepšit, výrazným způsobem pomohlo v komunikaci a obě strany ocenily. Hlavním cílem této akce bylo získání nových exportních příležitostí, dostat české výrobce do širšího podvědomí místních producentů a obojí se podařilo!
V gruzínském pivovarnickém průmyslu působí na 30 společností, ale pouze 4 z nich tvoří více než 85 % trhu. Podíl dováženého piva na gruzínském trhu je méně než 10 %. Gruzínskému trhu s pivem dominuje místní produkce, která tvoří asi 92 % spotřeby. Svědčí to o vysokých standardech gruzínských pivovarů a vysoké kvalitě místních produktů, včetně takových licenčních značek jako Lowenbrau, Staropramen a dalších.
Gruzínský trh s pivem vzrostl v roce 2024 přibližně o 2 %. Odhadovaný objem trhu pro toto období je 136 milionů litrů. Trh v posledních několika letech neustále roste. Od roku 2021 do roku 2024 se objem trhu zvýšil přibližně o 15 %. Rekordní růst byl zaznamenán také v roce 2022, kdy došlo k nárůstu o 11 % a trh se zvýšil na 131 milionů litrů.
Podle státního statistického úřadu Geostat bylo v lednu až listopadu 2024 do země dovezeno 14,4 milionu litrů piva v hodnotě 16,07 milionu dolarů. V prvních 11 měsících roku 2024 vyvážel místní nápojový průmysl pivo do 32 zemí, mezi kterými jsou třeba Ázerbájdžán, Írán, Spojené státy, Japonsko nebo Polsko. Vývoz piva z Gruzie roste, zejména do Kazachstánu a dalších zemí SNS. Hlavními exportními destinacemi jsou Kazachstán, Rusko a Arménie.
Odborníci tvrdí, že do konce roku 2025 vzroste trh s pivem v roce na 140 milionů litrů. Spotřeba piva na osobu v Gruzii rovněž roste, v roce 2023 to bylo 45 litrů, což je stále pod průměrem EU, který činí 81 litrů.
Spotřeba piva v Gruzii má výrazný sezónní charakter, jehož vrchol připadá na období od května do září.
Roste také obliba nealkoholického piva, což se odráží i v nárůstu dovozu. Předpokládá se, že výroba a spotřeba piva v Gruzii bude i nadále růst. Očekává se, že spotřeba na osobu poroste. Zvýší se také poptávka po méně rozvinutých kategoriích, jako jsou tmavá piva, silná piva a nealkoholická piva. Očekává se růstový potenciál trhu s kraftovým pivem.
Obdobné situace je i v oblasti produkce minerálních a stolních vod, hlavní hráči na trhu plánují rozšiřování výroby a zavádění nových výrobků jako např. ochucené vody atd.
Pokud jde o obaly, trhu nadále dominují plastové láhve o objemu 2,5 litru i když je zde znatelný trend ke zvýšené spotřebě plechovek, skleněných lahví a sudů. Růst spotřeby piva v sudech je spojen s rozvojem sektoru HORECA (hotely, restaurace, kavárny).
Nejen pivovarnický sektor, ale i další oblasti nápojářského odvětví jsou pro dodavatele strojního zařízení, technologií ale i ingrediencí a spotřebního materiálnu zajímavé a pro další období perspektivní.
Tato obchodní mise, jejímž cílem bylo představit zahraničním partnerům přímo u nich ve firmách nabídky českých výrobců a v rámci osobních schůzek projednat možnosti spolupráce jednoznačně, splnila představy všech účastníků.
CzechTrade proto zařadil obdobnou akci do plánu pro rok 2026. Máte-li zájem účastnit se takové mise, neváhejte se obrátit na naše zastoupení CzechTrade Gruzie a Arménie.
Autor: CzechTrade Gruzie
Vietnam
Listopadová návštěva předsedy Senátu ČR Miloše Vystrčila ve Vietnamu potvrdila sílící strategické partnerství obou zemí a podpořila rozvoj obchodu, investic i průmyslové spolupráce. Zároveň zdůraznila rostoucí roli českých firem na vietnamském trhu i význam ČR jako vstupní brány do EU.
Katar
Katar na začátku prosince oficiálně oznámil založení národní společnosti Qai, která se specializuje na umělou inteligenci (AI). Cílem je vybudovat pokročilé digitální ekosystémy podporující inovace a udržitelný rozvoj.
Egypt
Ministr financí Egypta Ahmed Kouchouk potvrdil, že Egypt v prosinci zavede svůj druhý balíček daňových pobídek, jehož cílem je dále zlepšovat podnikatelské prostředí, což může být zajímavé i pro české investory v Egyptě.
Polsko
Polské národní aerolinie LOT se stávají hlavním kandidátem na převzetí české letecké společnosti Smartwings. Tato transakce by mohla výrazně posílit přítomnost LOT ve střední Evropě a zajistit mu zhruba čtvrtinu provozu na pražském letišti.